Wednesday, April 18, 2007

نورا نورا 8


نورا 2 ما زالت تكتب الرساله .. يدخل هلمر1 من خلال الباب الرئيسى يحمل كتاب فى يده .. يتوقف .. ينظر الى نورا 1 .. يقترب منها يجلس على الفوتيه
هلمر1:
الباب كان مفتوح فدخلت
نورا1:
الأبواب معموله علشان كده .. ندخل منها.. وننطرد منها .. ونرجع منها وراسنا مدلدله زى الكلاب الجعانه
هلمر1:
يضع الكتاب على طاوله القهوه- انا بياع كتب .. معايا عرض خاص إنهارده على قاموس الاكلاشيهات
نورا1:
كلاشيهات .. وفايدتها ايه ده ؟
هلمر1:
الكلاشيهات .. جزء لا يتجزء من حياتنا اليوميه
نورا1:
أكيد .. م أنت بتستخدمها دايماً
هلمر1:
الحاجه تجر حاجه وهلما جرا الكليشيه يطلع من الجره
نورا1:
أيوه أيوه .. كان فى جره وطلع لبره والكلام الجديد يبقى أكلاشيه حكم الدنيا بتلف
هلمر1:
طبعأً .. وكله فان .. وأكلاشيهات تجيب أكلاشيهات وعلى ودنه
نورا1:
تمام .. والواحد لازم يفتكر أخرته .. ويسأل نفسه هى أخرته إيه حته قطنه
هلمر1: ..
بالضبط .. الواحد معدش بيعرف الألف من كوز الدره
نورا1:
وإنت جاى تقولى إن إنت كوز ولا دره ؟
هلمر1:
مش عارف ليه حاسس إنك قريانى وعجنانى وخبزانى
نورا1:
مش بالضبط .. الدنيا لفت من ساعه آخر مره إتقابلنا
هلمر1:
لفت وخلت النهار ليل والليل نهار
نورا1:
خليت الاثنين فى نفس الوقت ونفس المكان
هلمر1:
ليل نهار .. زى الفيضان الجاف ؟
نورا1:
حاجه زى كده .. عنيا بطلت تدمع .. خلصت دموعى .. م فضللش عندى غير انى عايزة اخلص حقى
هلمر1:
تضربي اكلاشيه بأكلاشيه
نورا1:
الإنتقام حلو
هلمر1:
مفيش شك فى كده .. بس الحلاوه الزيادة تجيب سكر
نورا1:
بجد ؟ وإيه اعراض السكر؟
هلمر1:
قله التركيز .. القلق .. دوخه .. إغماء .. كوما

نورا1:
وده أسمه إيه .. اكلاشيه الوجوديه
هلمر1:
الواحد لمابيكرر أخطاءه يبقى صعب قوى يعيش حياته من غير اكلاشيه
نورا1:
وإنت .. جاى تكرر غلطتك ؟
هلمر1:
عيل وغلط .. ومحناش هبل .. بنشتري سمك فى ميه . لازم نكون صرحا مع بعض
نورا1:
دا ممكن ؟
هلمر1:
وليه لا؟
نورا1:
ديل الكلب عمره ما ينعدل
هلمر1:
أبداً .. الكلب بيغير جلده .. ويبقى قطه
نورا1:
حتى القطه بتخربش
هلمر1:
عايزه حنان .. عايزه حد يطبطب عليها .. ادى كل الموضوع
نورا1:
مش كانوا بيطبطبوا عليها فى الحته اللى كانت فيها ؟
هلمر1:
ابداً .. علشان كده هربت وقررت تيجى
شكلها قطه خوانه
هلمر1:
أبداً .. بس نفسها فى شويه حنان .. خايفه القطر يفوتها
نورا1:
ح يخدها لفين ؟
هلمر1:
للجنه
نورا1:
الجنه حالها اتغير .. الشر زاد قوى .. ولاد الحرام مخلوش لولاد الحلال حاجه البوص بقى خوازيق
هلمر1:
م كنتش فاكر إن الحاله وحشه كده
نورا1:
ألعن
هلمر1:
يبقى محتاجين حمله إنقاذ بسرعه
نورا1:
فيه حاجات مش ممكن ننقذها .. أحسن حاجه تخلص روحها براحتها
هلمر1:
يقف ببطء- للاسف .. باين الاكلاشيهات مش نافعه والأمل مش نص الحياه دايما لازم نقول للاعور إنت أعور فى عينه
نورا1:
إإقعد
هلمر1:
أفندم؟
نورا1:
إإقعد يا نورفالد وبطل شغل التلامذه بتاعك .. مش هينفع فى حاجه ولا حيفيدنا خالص

هلمر1:
يجلس- م افتكرش أنا كنت سعيد من حد بيأمرنى زى دلوقتى
نورا1:

متعدش الفلوس قبل م تكسبها
هلمر1:
مش قلتى نبطل اكلاشيهات؟

نورا1:
ممكن نبطل أكلاشيهات فى الكلام .. لكن اللى بينا هيفضل أكلاشيه
هلمر1:
أنا جاى ندمان .. وزعلان من نفسي ومعترف بذنبى وطالب الصفح والمغفره وطالب من ربنا يقدرنى اعوضك عن كل اللى فات ونبتدى من جديد وده أكلاشيه جديد
نورا1:
نهايتك كانت فوق فيرونيكا .. وأنا تحت تورفالد بتاعها ودا اللى عايزه أبتدى منه
هلمر1:
أنا رجعت علشان فهمت .. فهمت
نورا1:
فهمت إيه ؟
هلمر1:
فهمت إن أنا
نورا1: ...
محتاجنى؟؟؟؟
هلمر1:
لا .. بحبك
نورا1(تضحك ) ( تصب لنفسها كأس )- استحق كاس على الكلام ده ( تشرب) مش هعزم علشان عارفه إنك متبشربش
هلمر1:
الحقيقه...
نورا1:
ولو بتشرب المفروض تبطل .. انا خلاص فات الميعاد ( تشرب ) إنت بتحبنى .. أيه اللى حصلك؟
هلمر1:
أتغيرت
نورا1:
يا راجل بطل اكلاشيهات .. مش اتفقنا نبطل كلام شكله بقى شتيمه ومش تعبير عن عواطف حقيقيه .. أنا بحبك .. يا ربنا
هلمر1:
دى حقيقه
نورا1:
وحتى لو كانت ... وهى مش كده بالتأكيد .. لان الراجل مش بيلاقى الحب كأنه لقى ورقه بخمسه مرميه على الارض بقولك حتى لو كانت فدا مش كفايه
هلمر1:
ح اديلك كل حاجه
نورا1:
متقدرش .. لأن معندكش حاجه .. وكمان أنا مش عاوزه
هلمر1:
حاديلك كل اللى انت عاوزاه
نورا1:
أنا مش محتاجه خدام .. أنا عاوزه راجل
هلمر1:
ممكن أقدم

نورا1
إخترت واحده تانيه
هلمر1:
عيل وغلط
نورا1:
بس هنا مش إصلاحيه للأحداث يا حبيبى
هلمر1:
إدينى فرصه تانيه
نورا1:
علشان أشوفك مره تانيه بتنام مع جته
هلمر1:
إنت عارفه كويس إنى كنت بالف الموضوع ده
نورا1:
وجالك قلب منين تألف الكلام المقرف ده .. دى حدوته اوسخ من العمايل
هلمر1:
ربنا خلقنا بشر ناقصين .. والشيطان شاطر ووزنى . إحنا بشر خليط من البراءه والوساخه .. أنا مين علشان أحاول أبقى أحسن من غيرى ؟
نورا 1:
هى طردتك ؟( تنظر اليه)
هلمر1:
أنا اللى سبتها
نورا1:
أنت حبيتها ؟ ( تضحك ) اسفه .. الكلمه م بتبعديش من غير ما أضحك عليها
هلمر1:
مش زى م حبيتك
نورا1:
قصدك فين ؟ من ورا .. م صدقش
هلمر1:
وأنت حبيتيه ؟
نورا1:
تورفالد ؟
هلمر1:
أنا تورفالد
نورا1:
إنت فاكر إيه .. دا فيه تورفالدات أكتر م الهم على القلب يملوا مسرح الدوله كله ويمكن القطاع الخاص معاه .. وكلهم زى بعض .. دكره خوانيين
هلمر1:
أنا م ليش زى
نورا1:
دا اللى بيجمعكوا كلكوا .. إن كل واحد فيكم مالوش زى
هلمر1: ..
مش كل واحد فينا .. انا بس اللى مليش زى
نورا1:
مغرقاتى .. غرقت إيه قريب ؟
هلمر1:
المشرحه .. قلبت الترابيزه على التكييف خرمته عملت 3 برك
نورا1:
تضحك - مش ممكن .. طول عمرك كده
هلمر1:
انا مبسوط إنك لسه فاكره
نورا1:

فاكره إيه ؟
هلمر1:
دمى الخفيف
نورا1:
بس م كانش خفيف على قلب فيرونيكا
هلمر1:
سبتها علشان خنقتنى
نورا1:
كل الرجاله بيقولوا كده دايما
هلمر1:ً
وأنت .. كنت عايشه إزاى مع المختل ده؟؟ .. وأنا قصدى أهينه على فكره
نورا1:
كنت عاوزه أبقى كويسه
هلمر1:
نعم ؟
نورا1:
وإدانى فرصه .. الستات غير الرجاله
هلمر1:
ودلوقتى خلاص .. مش عايزه تبقى كويسه؟؟؟
نورا1:
أظن خلاص .. كفايه على كده .. كل شئ وله حدود .. كمان
هلمر1: ...........
كمان أيه ؟
نورا1:
لا م اقدرش أأقولك .. مش حتستحمل
هلمر1:
جربينى
نورا1:
انا عارفه إنك مش هتقدر .. هتضربنى
هلمر1:
على فكره أنا معجون من عجينه تاينه .. مش زى م أنت فاكره
نورا1:
كويس أنك قلتها.. الكلمه كانت على لسانى .. خلاص بقى يا حبيبى إنت عجينه حتى فى اللحظات النادره اللى بتبقى ماسك نفسك برضوا عجينه .. م تقارنش نفسك بيه
هلمر1:
؟ يسعل سعالاً عصبياً - قصدك شخصيتى
نورا1:
ومين جاب سيره شخصيتك .. أنا وأنت عارفين كويس إن ما لكش شخصيه خالص .. أنا بأتكلم عن الحاجه اللى بتخلى كل التورفالدات رجاله .. فيه منكو الحاجه دى عنده عجينه .. وناس تانيه حديده .. ( هلمر يغلق عينه ينحنى للخلف ) مالك وشك قلب اصفر ليه كده مره واحده .. أعملك شاى
هلمر1:
أنا تعبان .. عندي خمس حالات لازم اشرحهم بما فيهم قتيله
نورا1:
هو مين اللى قاعد يقتل فى النسوان دى كلها .. متأكد انك مبتحلمش ؟
اجيبلك طاسه الخضه
هلمر1:
يقاوم الدموع - مش عارف .. فيرونيكا دايماً كانت بتشتمنى علشان م بفكرش غير فى السكس .. مش عارف .. مش عارف
نورا1:
المسأله مش بتفكر فيه ولا لا .. المسأله تقدر تدى إيه لما يجيى وقت الجد .. لما تفكر كتير تتعب ومتقدرش تدى
هلمر1:
يمسح دوعه بكم بدلته-كفاية .. ارجوكي
نورا1:
تورفالد م كانش بيفكر إلا فى انه صاحب مرض وموت .. عمره م حاول يدهشينى او يأثر فيا .. كتير قوى واحنا نايمين مع بعض كان بيقرا قاموس الأعراض المرضيه الكبير .. نقل ملكيه بتاعه ليا .. يمكن هو ده الحل
هلمر1: ..
كلكوا زى بعض .. مش مهم العلاقه .. حتى السكس مش مهم المهم السلطه .. التحكم
نورا1:
العجينه قوى فيكو هما اللى بيحاولوا دايما يركبونا.. انا مش فاهمه ازاى م تقدروش تفهموا الموضوع ده .. حتى الاذكيا
هلمر1:

يقوم- يمكن مفيش اذكيا
نورا1:
إإقعد يا نورفالد
هلمر1:
يمكن احنا عايشين فى عالم مش موجود
نورا1:
لأخر مره بقولك إإقعد يا نورفالد
هلمر1:
ينهار عللى المقعد- حاسس إنى بعفن
نورا1:
العفن طبيعى .. بتعفن علشان تغير وتجدد .. إنت نسيت كلامك إنت عايز تقف مطرحك على طول .. مش ممكن .. لازم نمشى مع التيار .. نعفن وقت العفن ونجدد وقت التجديد
هلمر1:
يلعن أبو كل الكلام
نورا1:
تورفالد .؟. إنت دكتور .. خلى بالك من كلامك
هلمر:
يقوم-على فكره ممكن تنامى مع نفسك علشان أنا مش ح نام معاكى مش علشان انا عجينه .. لا .. أنا مش عايز .. إنت مقرفه خصوصاً ... حاله التفوق الانثوى اللى إنت عايشاها
نورا1:
إنت بقيت متخلف وبدائى وهمجى
هلمر1:
الهمجيه والتخلف هما الطريق الوحيده عشان أعرف أعيش وسط نسوان نجسه
نورا1:
إنت ليه دايماً تبقى عديم الذوق؟
هلمر1:
أنا كنت حاسس إن أنا عجينه .. لان عقلى بقى كده أكيد .. كنت فاكر ان إحنا بناقش إتفاق سلام بين إتنين من الناس اللى عملوا غلطات فى حياتهم يمكن يخلقوا حاجه تنفعهم
نورا1:
بتتكلم عن إيه ؟
هلمر1:
عن الحب .. با بقره .. إفتحى قاموس الكلمات الجديده .. لو م كنتيش سمعت عنه
نورا1: ..
قصدك .. قاموس الإكلاشيهات .. إنت بتكرر نفسك
هلمر1:
أنا م بكررش نفسى فيه حاجات بتفضل على طول وبتكرر نفسها
اسف .. م أقدرش اديكى حاجه جديده .. بعد كل غلطاتى .. كل اللى أأقدر أأقدمه .. إحساس عجينه بالأمان
نورا1:
وايه اللى يخيلك تفكر أنى عاوزه الأمان؟؟؟

هلمر1:

الحاسه السادسه
نورا1:
أنت سرقت المسدس بتاعى
هلمر1:
ايوه .. متأسف ,.. عاوزه تستخدميه دلوقتى ؟
نورا1:
عملت بيه ايه ؟
هلمر1:
ضربت فيرونيكا بالنار
نورا1:
وبعدين ؟
هلمر1:
ولا قبلين .. إدت هدومى وقمصانى وشرباتى للهلال الاحمر وباعت عربيتى وأتبرعت بيها لأطفال أنجولا .. ولفت كرافتاتى على جدران الحمام .. قالتى إن إحنا عندنا حاجات زياده هى النسوان مش قادره تعرف هى عايزه إيه من دنيتها ليه ؟
نورا1:
وهما الرجاله عارفين ؟
هلمر1:
أناماشى .. أنا شخص غير مطلوب هنا .. أنا حاسس كأنى بازور الجبانه
نورا1:
إإقعد يا نورفالد
هلمر1:
أنا مش الكلب بتاعك
نورا1:
يمكن أنا عايزه ابقى الكلبه بتاعتك من تانى
هلمر1:
الكلبه م بتاكلش عجينه .. ولا عقارب .. ولا حيات
نورا1:
وعرفت كل دا منين .. من قاموس الكلمات الجديده .. تقدر تقدم أيه غير كده ؟
هلمر1:
قاموس الصمت الرهيب .. يسير متجهاً الى الباب
نورا1:
طيب ادينى مسدسى .. علشان أأقتل نفسى بيه
هلمر1:
يستدير - أأقدر أساعدك .. ( يسحب المسدس من جيبه يصوبه عليها ويطلق النار تقفز نورا وتمسك بصدرها وتسقط على الصوفا وتظل ساكنه بلا حراك ) أيه الحكايه ؟ ( ينحنى عليها ويهز راسها ) نورا كفايه كده ..إفتحى عنيكى وبصى عليا
ينظر للمسدس فى حيره ) مش ممكن .. لتكون حطت رصاص حقيقى .. كنت فاكرها بتهزر مفش جرح .. بطلى هزار ينحنى ويمسك يدها
نورا1:

( تقفز وتعانقه ) الله إمسكها بالجامد وحط ايدك كمان ( يضع يده على صدرها كأنه يتحسس تنفسها )
هلمر1:
يتجمد -.. أسف

نورا1:
كمان .. ارجوك .. زى م كنت بتعمل زمان .. اوعى تكون نسيت الشغل يا دكتور عجينه ...ح تشوف بسرعة ح خليك حديده
هلمر1:
بسرعه ازاى ؟
دى مسأله كرامه
نورا1:
صح كده .. ح نشوف حتبقى كرامتك اد ايه لما اخلص عليك
هلمر1:
م عرفش الحقيقه
نورا1:
يالا .. تعالى .. زى اول مره عرفتينى فيها .. مش شايف انا شرقانه ازاى إنت الوحيد اللى تقدر تغرقنى .. وتروينى ازاى الورد يرجع يطرح من تانى
هلمر1:
مش عارف
نورا1:
تسحب المسدس من يده وتوجهه نحوه- عمر حد إغتصبك قبل كده ؟
هلمر1:
لا
نورا1:
فاتك نص عمرك .. لكن ملحوقه

( إظلام )

1 comment:

Malek said...

فاضل مشهد واحد وحيد فقط
احاول ارفعه النهاردة
برجاء عدم نسيان الملاحظات المطروحة والطلبات المأمولة
الموجودة في التليق رقم 4 في القسم 7
السابق