Tuesday, March 20, 2007

نورا نورا 3












بعد عام
أو اتنين نورا 1جالسه على الصوفا تدخن بشراهه وترشف الويسكى وتتصفح بلا مبالاه مجله نسائيه ... هلمر2 جالساً على الكمبيوتر يتصفح النت وهو يرتدى نفس روب الحمام


يدخل هلمرا 1 من اليمين عائداً من العمل .. تنظر له نورا 1 بلا إهتمام ثم تعود لقراءة مجلتها


هلمر1:
فيه حاجه مزعله حمامتى ؟ الحمامه الحلوه كانت دايماً تلاغى وليفها لما يرجع البيت
نورا1:
من دلوقتى خلاص مفيش ملاغيه
هلمر1:
ليه ؟
نورا1:
لأن الوليف نسى إن الحمامه عايزه مراعيه
هلمر1:
كان فى إيدى خمس جثث بخلص عليهم (غير واثق من الموضوع) وفيهم ست مقتوله . هلمر1:عاوز آكل (يتحرك نحو المطبخ)
نورا1:أيوه أعملك سندوتش سجق ... أحسن لنا
هلمر1(يستدير وينظر إليها): طب مش تصبرى وتستنى عليا شويه ؟
نورا1:م أنا صابره أهوه الجتت مستنيه سكينتك وأنا العبيطه مستنيه حاجه ثانيه
هلمر1:حقيقى مش عارف أرد إزاى ؟
نورا1:أحسن حاجه تستعبط وتعمل نفسك مش فاهم حاجه زى العاده ماأنا مدمنه كحوليات على وزن إيه
هلمر1:مدمنه مشتريات .. وبالمناسبه إحنا مديونين لشوشتنا عشان حضرتك فى رحله باريس وزى م عملتى فى رحلة فلورنسا طلقت الفيزا بتاعتك
نورا1:يا بختها عندها طلوقه. حره
هلمر1:وإنت متربطه ؟
نورا1:زى الكلبه اللى من غير طلوقه .. ومبيطلعوهاش من الباب لحسن الكلاب تنقرها .. والطلوقه بتاعتها طايح فى الكلاب الثانيه
هلمر1:بلاش عبط إيه اللى بتقوليه ده تقدرى تثبتى حاجه
نورا1:إثبت إنت
هلمر1:نعم ؟
نورا1:إثبت إن أنا غلطانه
هلمر1:الاثبات من واجبات المدعى
نورا1:إيه رأيك فى الرساله اللى كانت فى الهوت ميل بتاعك
هلمر1:إنتى بتقرى الميل بتاعى ؟
فتحته صدفه ... إنت عندك حاجه تخبيها نورا1:
هلمر1:المسأله مسأله أخلاق
نورا2:طيب علاقتك بفيرونيكا مهياش أخلاقيه قوى
هلمر1:فيرونيكا ؟
نورا1:إقرا الميل بتاعها
هلمر1:حاضر (يتجه للكمبيوتر ثم يغير رأيه ) لما آكل الأول (يذهب إلى المطبخ)
نورا1:أيوه لما تقراه هيجيلك أنتفاخ بتدور على عزر طبعاً (تطفئ السيجاره, وتشعل أخرى .. يعود هلمر 1 من المطبخ ومعه شريحه خبز)
هلمر1:العيش دا بقاله خمس تيام ع الأقل
نورا1:المخبز على بعد خمس دقايق من هنا .. الدقيقه بيوم (تنفخ الدخان فى وجهه) بعيد قوى عنك ؟ (هلمر 1 يعود للمطبخ) (تكلم نفسها بصوت مسموع مقلده هلمر) العيش دا بقاله خمس تيام ع الأقل ... وسخ (ترشف الويسكى - يعود هلمر م المطبخ ومعه شريحه خبز وقطعه لانشون) اللانشون دا بقاله اسبوعين
طيب خد بالك ليكون مصيرك المشرحة نورا1:

هلمر1:حتوصلى هناك قبلى لو فضلتى ع الحال دا بطلتى تشترى شاى فتلة ليه ؟
نورا1:إنت بطلت تبقى اللى كنت بتقول إنك هو ليه ؟
هلمر1:ضرورى كل يوم أفكرك بأضرار التدخين والشرب على جسم الست
نورا1: خدت بالك إن عندى جسم....ما صدقش
الستات مفروض تشرب تلت اللى الرجاله بيشربوه هلمر1:
نورا1:أيوه أنا بأشرب وأدخن تلت اللى كنت حتشربه وحتدخنه لو كنت بتشرب وبتدخن .. يا قديس يا شرعى عايز تعيش على طول ليه ؟ علشان فيرونيكا ؟
هلمر1(ينهى الساندوتش ويجلس على طرف الصوفا) : ممكن نتكلم فى الموضوع دا بشكل محترم زى البنى آدميين
نورا1:(ترشف الويسكى) أنا بطلت أبقى بنى ادمه خلاص من ساعة م عرفت إنك فى الهجايص .. فى الهجايص .. وإن مفيش حاجه إسمها غدوه ببلاش .. وأدينى بأدفع الثمن
هلمر1:أنا طبيب .. طبيب شرعى
نورا1وأنا بتاعت مانيكير .. كوافيره
كنتى ..هلمر1:
نورا1:صح شغلى وقع .. وشغلك طلع .. الضوافر مشت من عندى وراحت حتة ثانيه .. لكن الجتت م بتخلصش .. عمر زباينك م بتقل ... مبروك .. ( ترفع كأسها وتشرب)
هلمر1:الطب الشرعى بيجيب وجع القلب .. الدكتور الشرعى أوحش من قتال القتله
نورا1:طب م فضلتش مغرقاتى ليه ؟
هلمر1:(يرفع يده وينظر إلى أظافره) م بقتش قادر ألمس حاجه حية بعد يوم شغل فى المشرحه بأحس إنى شايل ميكروب الموت وأقدر أعدى أى حاجه دافيه بتتنفس ..عارفه إنى محطتش إيدى فى إيد حد من يجى سنه
نورا1:وانت عارف إنك م حطتش إيدك على رجلى من اكتر من سنه ؟
م تبالغيش هلمر1:
نورا1:إنت غرقتنى ليه من الأول ؟ عشان تقعد تتفرج عليا وأنا بأنشف ؟
هلمر1:إنت مش فاهمه حاجه
بص لجلدى (تمد ذراعها) مقشف وبيقشر . كأنى جربانه نورا1:
هلمر1:أنا مش عارف إيه اللى حصلى وألا إللى حصل للعالم وإلا لينا إحنا الإتنين
نورا1:لكن إنت دايماً كنت بتقولى إنك عارف إنت اللى كنت بأثق فيه على طول
دى كانت غلطه هلمر1:
نورا1:دلوقتى بتقول كده ؟ بعد ما عملت اللى عملته وكنت بتشجعنى
هلمر1:يمكن عملت كده ويمكن شجعتك على الأقل بين اللحظه والثانيه لكن إحنا الإتنين كنا مغمضين كنت ماشى قدامك وبشدك من إيدك وكنت محتاج للثقه وإنت محتاجه لتشجيع
نورا1:كنا مغمضين عاوزين نفتح نشوف النور
هلمر1:أنا عارف
نورا1:نورك المزيف مغرقاتى حقيقى . بس النور كان فى الأول بس.انا لازم كنت واقعه قوى علشان يعجبنى كلام التلامذه مره ( ترشف رشفه)
هلمر1:أرجوكى بطلى شرب
نورا1:بطلت تغرقنى فبقيت أغرق نفسى
هلمر1:المشكله دى نحلها سوا
نورا1:سوا سوا ... مع فيرونيكا ؟
هلمر1:هو دا اللى إنتي شايفاه .. تهديد واحده ثانيه
مش قادره تفهمى العمق . السياق . اساس المشكله
نورا1:أنا جاهله مش زيك يا بتاع المدارس .. الحاجات دى بتهرب منى
هلمر1:ماإنت قريتى ييجى ميت كتاب
نورا1:بطلت أقرا .. كل حاجه سابتنى .. كل حاجه كنت بحبها مجرد ذكرى
هلمر1:إنتي ليه بتقوليلى تورفالد ؟
نورا1:وإنت ليه بتقولى نورا ؟
هلمر1:إنتى اللى إبتديتى
نورا1:كانت لعبه لذيذه .. قبل ما تبيع لى القاموس بتاع الكلمات الجديده كنت لسه شايفه الفيلم وسامعه الغنوة.. لكن إنت قبلت تلعب اللعبه
هلمر1:كانت لعبه لذيذه بالنسبه لى انا كمان
تفتكر ممكن نغير أسامينا ونبتدى من جديد بأسامى جديده نورا1:
هلمر1:الإسم مش مشكله دا مظهر خارجى المهم المضمون
نورا1(تبدأ فى البكاء الصامت ):عاوز تقول إيه ؟
هلمر1:أنا بقعد جنبك حاسس بالذنب ... ذنب مش عارف أحدده .. أنا معملتش حاجه غلط .. عمرى م خنتك عملت كل اللى أأقدر عليه علشان أخليكى تتمتعى بحياتنا لما شغلك وقع قلتلك ولا يهمك خليكى فى البيت المهم تبقى سعيده أنا بكسب اللى يكفينا وزياده يمكن كان لازم أشجعك تبتدى من جديد فى حاجه جديده ويمكن م كنش لازم تستسلمى للكسل
نورا1:صح أنا بقره كسلانه .. مش كده ؟ سكرانه على طول كومة جلد معفنه .. جوزى خايف يلمسها لأنها بتفكروا بالجتت المعفنه اللى بيحدد سبب الوفاة بتاعتها
هلمر1:نورا
نورا1:ممكن تحدد سبب وفاتى أنا كمان يا دكتور ؟ (يخفض هلمر 1 رأسه .. ترشف نورا رشفه ويسكى وتضع الكوب على منضده القهوه) نمت مع فيرونيكا كام مرة ؟
مندهشاً): أرجوكى متحوليش الألم اللى إحنا عيشينه لشئ سوقى متدنى هلمر1(
نورا1:وإنت بطل تدينى الكلام المحفوظ بتاعك ... كام مره نمت مع فيرونيكا ... دا حساب مش روحانيات
هلمر1:(بعد لحظة تردد) 3 مرات فى الإسبوع
نورا1 (مندهشة): بس كنت فاكره تلاث مرات يومياً بعد الأكل
هلمر1:مفيش فرصه
نورا1:مفيش فرصه ؟ ولعلمك معدتش جامد زى الأول
هلمر1:يمكن .. ده كماننورا1:كنت بتعملوا ده فين؟
هلمر1:(يقف) على ترابيزه المشرحه .. أحياناً كانت بتبقى جنبينا جثه لسه مخلصتهاش .. كنا بنزقها كدهه مقرف مش كده ؟ لكن إحساس الموت كان بيزود إحساس المتعه .. كفايه ولا عايزه أكمل
نورا1:عايزه .. إحكى بالتفاصيل الممله
هلمر1:متأكده ؟
نورا1:جربنى
هلمر1:فكرى كويس ... بعد كده مفيش حاجه حتبقى زى الأول
نورا1: مقدرش أفكر دلوقتى .. إحكى
هلمر1:من فتره كنت باشرح راجل مات فى حادثه عربيه ولسبب معرفوش ... بتاعه فضل شديد وإحنا مع بعض مدت إيديها تمسك فى حاجه .. لقيت البتاع الجامد ومسكته .. لما عرفت هى ما سكه إيه .. خافت لحظه بعد كده عبطت فيه بإيدها .. وقعدت تصرخ وصلت خمس مرات فى عشر دقايق (لحظه صمت) بيهيجك الكلام دا ؟
نورا1:مش عارفه كمل
بعد المره الخامسه .. سألتنى إن كنت ههيج لو قعدت على الجثه .. هلمر1: قلت لها أيوه
نورا1:وحصل؟
هلمر1:فى خمس دقايق جبتهم خمس مرات
نور1:الموت مهيج دى حاجه معروفه
هلمر1:صحيح مش كده ؟
نورا1:ميه فى الميه (تضع يدها تحت الوساده وتسحب مسدساً وتصوبه على هلمر وتشد الزناد .. فرقعه ضخمة يترنح هلمر 1 .. ثم تطلق مره أخرى فيقع على الفوتاى ويبقى جامداً ينظر أمامه محدقاً) وصله حلوه يا مغرقاتى (تنظر لهلمر 1 الذى تصلب) تورفالد .. تورفالد .. فيه إيه (لا يرد) تورفالد ؟ عارف شكلك إيه ؟ زى اللى مات من الرعب
هلمر1:أنا مش مرتاح
نورا1:إرحمنى
هلمر1:أنا مت ؟
نورا1:معرفش شرح نفسك وقلى
هلمر1:عملتى كده ليه ؟
نورا1:قلت لى لازم نتكلم زى البنى آدمين
هلمر1:أكيد البنى أدمين م بيعاملوش بعضهم بالطريقه دى
نورا1:أمال إزاي ؟ على ترابيزه التشريح ومعانا جثه هايجه
هلمر1:كل دا تخريف وفبركه
نورا1:ليه كنت عاوز ترضينى
هلمر1:ضايقتينى جداً .. حبيت أردلك القلم .. أجرحك
نورا1:أنا كمان .. ضربت عليك نار بمسدس لعبه لإنى م حبتش أجرحك .. مين فينا البنى آدم؟
هلمر1:جيبتى المسدس اللعبه دا منين ؟
نورا1:من أخر زبون عندى ... كان ممثل .. ضوافره جميله كنت هايجه جداً لمجرد إنى فكرت إنه بيحطهم فى حاجات تانيه مش فى الجثث .. أأقله بيهرش بيهم فى التيته .. تعرف إن البنات بتبص على التيته بتاعت الراجل وبتعجبهم .. انا اكتر حاجه بأحبها هى التيته ( تنفخ دخان رصاص متخيل وتطلق طلقه أخرى فيبتعد عنها هلمر)
هلمر1:من فضلك بلاش
نورا1:أكيد إنت مش خايف م البتاع الصغير ده ؟
هلمر1:كان ممكن يكون حقيقى
نورا1:عندى واحد حقيقى وبأتمرن عليه
هلمر1:إنتي عايزه تقتلينى ؟
نورا1:لا ياتورفالد .. أنا عايزه أهددك بيه .. أنا بعفن .. وإنت ولا كأنك حاسس أو شايف
هلمر1:إحنا الإتنين بنعفن .. التعفن عمليه طبيعيه
نورا1:حقيقى
هلمر1:التعفن يفسح الطريق للنمو الجديد .. إنت عايزه تفضلى مطرحك على طول .. مش ممكن .. لازم نمشى مع التيارات .. نقع وقت الوقوع اونطلع وقت الطلوع
نورا1:باين عليك بدأت تقرا الكتب الخرا بتاعة الخزعبلات ديه
هلمر1:إنتي عارفةإن أنا مبلمسش كتبك
نورا1:بالضبط زى م قلت يوم م بعت لى القاموس بتاع الكلمات الجديده .... كان القرن الكام الكلام ده
هلمر1:قبل التاريخ .. لما كنت متوحش .... دلوقتى للأسف أنا بنى آدم .. بأفكر وأقرر
نورا1:وقررت إن المساج .. الكينزيولوجى كان غلطة تاريخيه
هلمر1:مرت بينا لحظات حلوه كتير
نورا1:إنت ح تسيبنى
هلمر1:الشقه شقتك
نورا1:أنا ممكن أمشى ... وفيرونيكا تيجى هنا .. هى عندها شقه استوديو مش كده ؟ ليه تحشروا نفسكوا وإنتوا ممكن تعيشوا عيشه المرتاحين ... هى تيجى هنا وأنا أروح هناك .. الاستوديو .. وكفايه عليا كده
هلمر1:إزاى أاقدر أقنعك إن الموضوع ملوش علاقه بفيرونيكا
نورا1:مش حتقدر لأن الموضوع له علاقه
هلمر1:ملوهش
له نورا1:
هلمر1:أنا وهى بنشتغل سوا .. أدى كل الحكايه
نورا1:يا وسخ إنت بتنام معاها (تحاول إطلاق طلقه أخرى عليه لكن المسدس فارغ تبدأ فى النحيب)
هلمر1:(يقترب منها ببطء ويقف خلف الصوفا وينظر إليها) فاكرة قلتي إيه فى الأيام الجميله اللى راحت بلارجعه كنتي قاعده على الكنبه وأنا غرقتك من ورا ... موجه ورا موجه زى البحر اللى ييغرق الارض ساعة المد
نورا1:ارحمنى يا تورفالد
هلمر1:قلتي يمكن ده مش العالم الوحيد اللى إحنا عايشين فيه - يمكن فيه عوالم تانيه .. ف واحد منهم احنا سعدا .. فى التانى إحنا فيه تعبانين لو الكلام صحيح واحنا تعبانين دلوقتى هنا يمكن نكون سعدا هناك ...
نورا1:مفيش عوالم ثانيه
فيه نظريه علميه جاده بتقول إنه فيه هلمر1:
نورا1:طظ فيك وفى نظرياتك
هلمر1:فيه حاجه .. اسمها الماده المضاده .. بتعمل عالم موازى ... بيحتل نفس الفراغ اللى بيحتله العالم ده رغم إننا مش ممكن نشوفه أو نحس بيه
نورا1:فكره م تروح هناك إنت وفيرونيكا ؟
هلمر1:يمكن كل ما فى الأمر إنك تمدى إيدك (يفعل ذلك) يمكن قدام الكمبيوتر بتاعنا دلوقتى يكون فيه تورفالد تانى .. قاعد يبحلق فى الشاشه ... وعايش حياه موازيه مع نورا تانيه ... ويمكن حياتهم هى بالظبط الحياه اللى أحنا عايزين نعيشها وفشلنا ... ورغم كل ده برضوا مش مبسوطين
نورا1:وإنت الصادق مش تورفالد ونورا اللى عايشين فى عالم تانى دول تورفالد وفيرونيكا
هلمر1:مفيش فايده لازم أمشى
نورا1:(تمسك يده) تورفالد ممكن مره واحده مره بس آخر مره
هلمر1:ممكن إيه ؟
نورا1:هديه وداع زى أول مره .. بنفس الحراره ... بنفس الشوق


هلمر1:


انت بتقولي ايه؟
نورا1:زى يوم م بعتلى القاموس .. مره علشان خاطرى زى أول مره
هلمر1:الظاهر أنا اخترت شغلانه غلط ..... ( يرفع يده وينظر إليها)
الوقت متأخر قوى .. مقدرش أغيرها .... أنا بحب الجثث المعفنه
نورا1:إنت يا معفن يانصاب (تصفعه) طول عمرك نصاب كلام كتير ... وفعل مفيش .. اسلوبك وطريقتك إمش .. إمشى .. إمشى قبل ما طردك بره .. ( هلمر يمشى للباب ثم يستدير)
هلمر1:صحيح عندك استعداد تروحى الاستوديو بتاع فيرونيكا
نورا1:(بعد فتره صمت) أنا عندى فكره أحسن م تجبها هنا أأمن ويبقى زيتنا فى دقيقنا ونعمل دايره ... (يتوقف وينظر لها فتخرج له لسانها)
إظـــــــــلام

3 comments:

Malek said...

المخرج المرحوم شهيد الثقافة الدكتور الصديق صالح سعد مع المؤلف الصديق ايفالد فليسار مع البطل الصديق محمد علي شندي في كواليس الهناجر

المترجم اثناء ترجمة النص باستخدام اللاب توب القديم في المعادي

مشهد من المسرحية السلوفينية

الجزء ده شديد شوية يا ي و حصل فيه
تعديلات شديدة اثناء العمل
ياريت اسمع رأيك وعلى فكرة هو ده اللي اتكلمت عليه في موضوع الترجمة عند اسامة
خالص المحبة
ابو فارس يا ريت برضه اسمع رأيك

Malek said...

ابدا يادكتور محمد عايزاه يشرح لها الفية ابن مالك
مش كان بيبيع لها قاموس اول مرة؟؟
وغرقها في المصطلحات؟؟
عايزة كده مش الحاجة قالت لك النسوان عايزة ايه في البلوج بتاعك

Ossama said...

هي الاسماء اتحولت عربي يا باشا
نورا فضلت زي ماهي وهلمر بقى وحيد
والاشارة كانت لفريد طبعا وغنوة نورا الخ
وده كان له سبب ان الجمهور المصري له تراث وتقليد سنيمائي اكثر منه مسرحي
وتحت امر حضرتك يا جميل
الاسماء فضلت هنا لاسباب لها علاقة بان النص على الكمبيوتر وانا مكسل اغير امه